CEO Sundar Pichai van Alphabet, het moederbedrijf van Google, opperde dinsdagavond de mogelijkheid dat het bedrijf een abonnementenmodel gaat introduceren voor sommige nieuwe producten die werken met artificial intelligence (AI).

Tijdens een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal vroeg analist Brian Nowak van zakenbank Morgan Stanley naar de investeringen van Google in AI voor de eigen zoekmachine. De analist wilde weten op welke manier Google denkt inkomsten te gaan genereren met artificial intelligence.

“Zijn er voorbeelden te geven die aantonen dat er verdiend kan worden aan deze investeringen?” vroeg Nowak. Hij verwees hierbij naar Google’s ‘Search Generative Experience‘ (SGE), een nieuwe visie voor zoekoplossingen waar generatieve AI en dus ook de eigen AI-chatbot Bard van Google belangrijke onderdelen van zijn.

“Ik ben best tevreden over hoe de gebruikers reageren op SGE”, zei Pichai. “We maken het beschikbaar voor meer mensen.”

Volgens de CEO kan AI het aankomende decennium helpen om het zoeken op internet en de dienstverlening van Google Assistant te laten evolueren. "Uiteindelijk zullen er meerdere paden zichtbaar worden, net als het geval was bij YouTube", gaf Pichai aan. "Ik denk dat er met AI ook mogelijkheden zijn voor abonnementsmodellen als een mogelijke route."

Google haalt relatief weinig inkomsten uit abonnementen

Een sterkere inzet op abonnementsinkomsten zou een belangrijke stap zijn voor Google, dat het grootste deel van zijn omzet haalt uit advertentie-inkomsten. Financiële analisten kijken dan ook scherp naar aanpassingen die Google doet in de zoekfunctionaliteiten, simpelweg omdat deze op dit moment extreem lucratief zijn vanwege de bijbehorende advertentie-inkomsten.

Het omgooien van de huidige manier van zoeken naar een ChatGPT-achtige interface kan roet in het eten gooien, omdat het onzeker is hoe advertenties dan verschijnen en presteren. Daarom is Google uiterst voorzichtig met de stappen die het neemt.

Tegen die achtergrond is het verrassend dat Pichai de mogelijkheid voor abonnementen oppert als een verdienmodel voor nieuwe AI-diensten.

De CEO voelt zich mogelijk aangemoedigd door het succes van abonnementen bij videodienst YouTube. Die biedt in de VS onder andere YouTube TV aan, een dienst die te vergelijken is met een kabelabonnement, maar dan via het internet.

Daarnaast lanceerde YouTube onlangs ook NFL Sunday Ticket, waarmee kijkers American Football-wedstrijden kunnen kijken buiten hun eigen regio. Hiervoor vraagt YouTube honderden dollars per seizoen, bovenop de basisprijs van net geen 73 dollar per maand voor YouTube TV.

Dat is serieus geld voor een bedrijf dat doorgaans gratis diensten verleent en geld verdient met advertenties. Topmensen binnen Google geven dan ook aan dat ze blij zijn met de initiële reactie van het publiek op de introductie van NFL Sunday Ticket.

LEES OOK: De advertentietak van Google toont tekenen van kwetsbaarheid die uiterst zeldzaam zijn